Gaming is allang niet meer alleen een kwestie van pixels en controllers. Achter elke legendarische game schuilt een verhaal en een visie. En een heleboel intrigerende details. Gelukkig zijn er boeken die ons meenemen achter de schermen en de cultuur analyseren. Of ons gewoon een dikke klodder nostalgie voorschotelen. Ben je klaar om je leeslijst uit te breiden? Hier zijn zes boeken over gaming die absoluut interessant zijn om te lezen.
Blood, Sweat, and Pixels – Jason Schreier
Als je ooit een game hebt gespeeld en gedacht hebt: “Hoe verzinnen ze dit toch allemaal”? Dan is dit boek een absolute must-read. Jason Schreier is een gerespecteerde gamejournalist. Hij duikt diep in de totstandkoming van enkele van de grootste games ooit. Van Diablo III tot The Witcher 3. Hij legt genadeloos bloot hoeveel bloed, zweet en tranen het kost om een game te maken.
Wat kun je verwachten? Een rauwe inkijk in de crunch culture. Ontwikkelaars die nachten doorhalen en gigantische projecten die op het randje van de afgrond balanceren. Het leest als een thriller, maar dan met controllers en code in plaats van pistolen en achtervolgingen.
Dikte: 288 pagina’s
Prijs: nieuw rond de 15 euro, maar tweedehands vaak voor een tientje te vinden.
Masters of Doom – David Kushner
John Carmack en John Romero, twee nerds die samen een revolutie ontketenden en first-person shooters tot een niet te stoppen fenomeen maakten. Masters of Doom is een boek over de creatie van DOOM en Quake. Maar ook een episch verhaal over vriendschap, genialiteit en de valkuilen van plotselinge roem.
David Kushner schrijft met de flair van een romanschrijver. Daardoor leest het boek als een biopic die je het liefst meteen verfilmd zou willen zien. Vraag je je af hoe een paar jongeren de gaming industrie op zijn kop konden zetten? Dan mag je dit boek absoluut niet missen.
Dikte: 352 pagina’s
Prijs: nieuw rond de 20 euro, tweedehands vanaf 12 euro
Console Wars – Blake J. Harris

Sega tegen Nintendo, en Mario tegen Sonic. Het is de strijd die de jaren ‘90 definieerde. En een die menig kind op het schoolplein in een verbale oorlog stortte. Console Wars vertelt het verhaal van hoe Sega het opnam tegen het ogenschijnlijk onoverwinnelijke Nintendo, en de strijd bijna won.
Blake J. Harris heeft het boek geschreven als een roman. Compleet met dialogen en een ijzersterke verhaalstructuur. Het sleept je mee alsof je zelf een pion bent in de oorlog tussen de twee giganten. En eerlijk? Je krijgt gegarandeerd zin om je oude Sega of SNES weer af te stoffen.
Dikte: 588 pagina’s
Prijs: nieuw ongeveer 18 euro, tweedehands rond de 10 euro
The Art of Game Design – Jesse Schell
Wil je niet alleen over games lezen? Maar misschien zelf ooit een game maken? The Art of Game Design is de bijbel voor aspirant-gameontwikkelaars. Jesse Schell is een veteraan uit de industrie. Hij neemt je mee in het creatieve proces achter het ontwerpen van meeslepende games. Hij stelt vragen waar je zelf misschien nog nooit over hebt nagedacht. Wat maakt een spel eigenlijk leuk? Waarom blijven sommige games ons bij? En waarom vergeten we andere games nagenoeg direct?
Het boek is leerzaam en praktisch. Zelf geen plannen om ooit een game te maken? Na het lezen van dit boek zul je games toch met hele andere ogen bekijken.
Dikte: 652 pagina’s
Prijs: nieuw rond de 50 euro, maar tweedehands kun je hem soms scoren voor ongeveer de helft van dit bedrag
Roll the Bones – David G. Schwartz
En nu, een uitstapje naar de iGaming. Roll the Bones is een fascinerende duik in de geschiedenis van gokken. Van de oude Romeinen tot de hypermoderne online casino’s van vandaag. David G. Schwartz is een voormalig casinomedewerker en historicus. Hij neemt je mee langs de evolutie van kansspelen en laat zien hoe het altijd verweven is geweest met menselijke cultuur.
Wat dit boek zo interessant maakt, is dat het niet alleen over casino’s gaat. Het gaat ook over hoe gokken als fenomeen invloed heeft op kunst, politiek en technologie. Perfect leesvoer voor iedereen die iets dieper wil duiken in de wereld achter bijvoorbeeld een online casino iDEAL.
Dikte: 576 pagina’s
Prijs: nieuw rond de 25 euro, maar tweedehands soms voor zo’n 15 euro te vinden
Press Reset – Jason Schreier
Heb je genoten hebt van Blood, Sweat, and Pixels? Dan is Press Reset het logische vervolg. Wederom duikt gamejournalist Jason Schreier in de wereld van gameontwikkeling. Deze keer met een focus op de keerzijde van de industrie. Wat gebeurt er als een succesvolle studio ineens de deuren moet sluiten? Hoe gaan ontwikkelaars om met baanverlies en onzekerheid in een op geld gerichte industrie die constant verandert?
Dit boek is soms pijnlijk, vaak onthullend en altijd meeslepend. Schreier neemt je mee langs verhalen van onder andere de studio achter Bioshock Infinite. Hij laat zien hoe zelfs de grootste successen geen garantie zijn voor een stabiele carrière in gaming. Een absolute must-read als je wil begrijpen hoe wankel de wereld achter je favoriete games eigenlijk is.
Dikte: 320 pagina’s
Prijs: nieuw rond de 20 euro, maar tweedehands vaak te krijgen voor een bedrag rond de 12 euro
Leesvoer
Hou je van de spanning achter de ontwikkeling van games of de nostalgie van vroegere console-oorlogen? Of wil je de diepere laag achter casinospellen ontdekken? Er is genoeg leesvoer om je tanden in te zetten. Wie weet kijk je na het lezen van deze boeken nooit meer hetzelfde naar je favoriete games. En dat is nou precies wat een goed gaming gerelateerd boek moet doen.