De verleiding van het scherm: dopamine, data en digitale gewoonte

Handen typen op een laptop tijdens het schrijven van een toegankelijke techtekst in een werkomgeving.

Schermen zijn niet weg te denken uit ons dagelijkse leven. We maken dagelijks gebruik van een scherm bijvoorbeeld voor ons werk of in onze vrije tijd. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van onze mobiele telefoon maken we gebruik van een scherm. Het komt regelmatig voor dat we echt verleid worden om gebruik te maken van een scherm. Maar waarom worden we verleid door het scherm? Komt dit door een dopamine behoefte of gaat het om digitale gewoonte? Wij besloten erin te duiken en uit te zoeken waarom we regelmatig verleid worden door het scherm.

Dopamine zorgt voor de belangrijkste verleiding van het scherm

Dopamine is het geheim waarom we zo vaak geneigd zijn om ons beeldscherm te gebruiken. Veel casinospellen maken ook gebruik van deze kennis als ze een casinospel opbouwen. De manier waarop ons beeldscherm meldingen doorgeeft en zelfs de geluidjes die erbij komen zorgen voor een dopaminepiek. Dit is het beloningssysteem in onze hersenen. Ons brein is dol op deze positieve prikkels. Zodra je een Whatsapp melding krijgt willen je hersenen weten hoe interessant dit bericht wel niet is. Dit zorgt voor een kleine dopaminepiek. We blijven hierdoor bij elke nieuwe Whatsapp melding onbewust ons beeldscherm pakken. Het online casino speelt hier ook slim op in door spelers continu te blijven prikkelen om te gokken. Daarnaast zorgt een winst in het casino ook nog eens voor een extra grote dopaminepiek.

Dankzij data maken ontwikkelaars een beeldscherm extra verleidend

Software providers voor casino spellen, maar ook voor spelletjes op social media maken veel gebruik van data. Ze kijken via data hoe spelers reageren op bepaalde meldingen. Sterker nog zelfs je digitale gewoonte om je social media te checken bij het opstaan is gebaseerd op data. Ontwikkelaars weten waarom we bepaalde digitale gewoonte erop na houden. Waarom we bijvoorbeeld perse ons Facebook account willen checken bij het opstaan. Dit is niet perse een digitale gewoonte. Maar de ontwikkelaars weten ons te verleiden om dit bij het opstaan te doen. Ze gebruiken data om de meldingen interessanter te maken. Dankzij ervaring weten ze precies wat ons verleiding geeft en dit heeft ook puur te maken met dopamine. We beginnen zo met een fijne boost aan de dag.

Verleiding ontstaat deels door digitale gewoonte

Het is voor spelers wel belangrijk om te weten dat de verleiding ook deels ontstaat door digitale gewoonte. We zijn als spelers het gewoon gewend om bijvoorbeeld in onze pauze te scrollen op onze telefoon. Of om als we niets te doen hebben even de telefoon erbij te pakken. Het is een digitale gewoonte geworden om onze social media te checken als we even niets te doen hebben. Natuurlijk komen we hierbij ook in aanraking met dopamine als beloningssysteem dat we dit doen. Maar de mens is ook een gewoontedier, waardoor dit soort dingen als een soort lus herhaald worden. Online casino’s spelen hier ook op in door het een gewoonte te laten worden dat we online gokken. Regelmatig zijn spelers dan ook terug te zien in het casino om even te gokken in hun pauze. Het lijkt een gewoonte te worden om geld in te zetten op een paar sportweddenschappen in het weekend. Gewoonte speelt dus absoluut een grote rol in de verleiding van het beeldscherm of telefoon. 

Inhoud

Andere artikelen